Openbaar in 2025

Aan het begin van het nieuwe jaar vervalt de openbaarheidsbeperking van duizenden archiefstukken. Documenten die eerder niet of alleen onder voorwaarden waren in te zien, zijn dan voor iedereen te bekijken. Onder de stukken die openbaar zijn geworden is een dossier over het functioneren van de afdeling Huwelijks- en Gezinsmoeilijkheden van de gemeentelijke Dienst Sociale Zaken.

kinderwagen

Een vrouw loopt met een kinderwagen met drie kinderen langs het postkantoor aan de Coolsingel. Foto uit de collectie Spaarnestad
Een vrouw loopt met een kinderwagen met drie kinderen langs het postkantoor aan de Coolsingel. Foto uit de collectie Spaarnestad. Nummer 4144-5304

Dit dossier bevat een rapport uit december 1950 over het bemiddelingswerk dat de afdeling sinds een paar jaar uitvoerde. Dat biedt een bijzonder inkijkje in hoe er op dat moment vanuit de gemeente naar relatieproblemen werd gekeken. 

Het bemiddelingswerk van de afdeling Huwelijks- en Gezinsmoeilijkheden was erop gericht om partners die met elkaar in de clinch lagen weer bij elkaar te brengen. Op die manier hoopte men het aantal aanvragen voor financiële steun naar beneden te krijgen. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog waren die namelijk fors opgelopen.  De aanvragers waren steevast gescheiden vrouwen of vrouwen die door hun echtgenoot in de steek waren gelaten en daardoor zonder inkomsten zaten.

De schrijvers van het ambtelijke rapport waren van mening dat 'tijdens de oorlog, doch vooral in de na-oorlogse jaren, vele huwelijken op dikwijls zeer wankele bases tot stand zijn gekomen.' Volgens hen kwam dat doordat 'vele mensen missen het nodige verantwoordelijkheidsgevoel, het juiste besef van en inzicht in de rechten en plichten van de huwelijkspartners.' Een conflict kon daardoor al heel snel kon uitmonden in het verbreken van de relatie.

Naar het volledige dossier

Het volledige dossier

Naar de archiefinventaris

Openbaar na 75 jaar

Volgens de Nederlandse Archiefwet moeten de archieven van de overheid uiterlijk 20 jaar na ontstaan worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats. Vanaf dat moment zijn ze voor iedereen in te zien, tenzij vooraf besloten is om de openbaarheid nog een tijdje te beperken. De reden is meestal bescherming van de ‘persoonlijke levenssfeer’ van de mensen die in de documenten worden vermeld. Daarop is dan vaak een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Dat geldt onder meer voor documenten in het archief van de Gemeentepolitie (toegang 63). Van dit archief wordt de correspondentie van de hoofdcommissaris uit 1949 openbaar. Die bevat veel brieven over personeelskwesties, zoals bevordering en ontslag. Maar er zitten ook stukken tussen over de opsporing van politieke delinquenten en over de uitzetting van ongewenste vreemdelingen. Verder worden de aangifterapporten uit 1949 van de diverse Rotterdamse politiebureaus openbaar.

Wat nog meer?

Behalve de stukken uit 1949 worden op 1 januari 2025 enkele honderden inventarisnummers met documenten uit latere jaren openbaar. Daaronder zijn stukken afkomstig van de voormalige deelgemeenten en van de Bestuursdienst uit 2004. Verder vervalt de openbaarheidsbeperking op delen van particuliere archieven uit Rotterdam en omgeving: van bedrijven zoals distilleerderij Johs. de Kuyper & Zoon (toegang 1180), van verenigingen als de Rotterdamse afdeling van de Nederlandse Vereniging voor Sexuele Hervorming (toegang 342 ) en ook van veel kerkgenootschappen. Bij De Kuyper & Zoon gaat het om stukken uit het begin van de jaren ’90, bij de andere vooral om documenten uit de periode tot 1974.

De volledige lijst van 2025

Wilt u alles zien wat er in 2025 openbaar is gemaakt, neem dan contact op.

Openbaar gemaakte archieven uit andere jaren

Wilt u meer verhalen lezen over wat er zoal openbaar is gemaakt in andere jaren, ga dan naar de pagina Openbaar gemaakte archieven.