Kop van Zuid

Rond 1870 begint de havenexpansie van Rotterdam. De stad wordt uitgebreid naar de overkant van de Nieuwe Maas. Met deze ‘sprong naar zuid’ en de aanleg van havens, bruggen, spoorlijnen en opslagplaatsen ontwikkelt zich gaandeweg een nieuwe stad. En ook al is de rivier de Nieuwe Maas dé levensader van de stad, het verdeelt deze ook in twee delen. Als eind jaren '80 het gebied 'achter' loopt en de industrie bijna is verdwenen, ontstaat het idee om de Kop van Zuid te herontwikkelen. En een iconische brug moet het gebied verbinden met de noordoever: de Erasmusbrug.

koppig op zuid

De eerste sprong naar Zuid

Schepen en opslagplaatsen langs de Binnenhaven. 1891. Collectie 4100, nummer VII-6-02-2-4
Schepen en opslagplaatsen langs de Binnenhaven. 1891. Collectie 4100, nummer VII-6-02-2-4. Fotograaf Frans von Pöppinghausen

Rond 1870 begint de havenexpansie van Rotterdam. Het stadsbestuur besluit dan op initiatief van zakenman en gemeenteraadslid Lodewijk Pincoffs de havenactiviteiten van de stad uit te breiden naar de overkant van de Nieuwe Maas. Achter de havens op Zuid ontwikkelt zich gaandeweg een nieuwe stad.

Lees meer

Herontwikkeling

Collectie 4006, nummer XXIX-1992-0039
Collectie 4006, nummer XXIX-1992-0039

Vanaf de jaren tachtig houdt de gemeente zich actief bezig met het maken van herstructureringsplannen voor het gebied. Ambtenaar Riek Bakker komt met een masterplan voor het gebied.

Lees meer

Erasmusbrug

Foto van een tekening een maquette van de Erasmusbrug naar het ontwerp van Ben van Berkel. 1991. Collectie4166, nummer 12508 004
Foto van een tekening een maquette van de Erasmusbrug naar het ontwerp van Ben van Berkel. 1991. Collectie4166, nummer 12508 004

Een nieuwe stadsbrug wordt een cruciaal onderdeel van het herontwikkelingsplan. Deze blikvanger moet het imago van Rotterdam opkrikken en het symbool worden van een ongedeelde stad.

Lees meer