Gemeente Rotterdam is gestart met het digitaliseren van bouwdossiers over de periode 1948-2010. Het project zal in totaal zes jaar duren. De eerste bouwdossiers zijn begin 2024 online beschikbaar en in te zien via de website. Het project wordt uitgevoerd door mensen met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt.

In de bouwdossiers zitten alle documenten die horen bij een aanvraag voor een bouwvergunning, zoals de aanvraag, de vergunningverlening, tekeningen en berekeningen. Bij het aanvragen van een bouwvergunning zijn vaak originele bouwtekeningen nodig om te kunnen laten zien wat de huidige stand van zaken is. Nu moet u daarvoor nog een afspraak maken bij het stadsarchief. Dat is straks niet meer nodig.

3,5 km papieren bouwdossiers 

Stadsarchief Rotterdam beheert 3,5 km papieren bouwdossiers over de perioden 1852-1903 en 1940-2010. Dat zijn zo’n 28.000 archiefdozen. De periode 1904-1940 is bij het bombardement verloren gegaan.

Het gedeelte 1852-1904 en 1940-1947 is al gedigitaliseerd en doorzoekbaar via de website van het stadsarchief.

Dossiers van na 2010 kunt u opvragen bij de afdeling Bouw- en woningtoezicht. Bel daarvoor 14 010.

Op zoek via de website

Op de website van het stadsarchief zoekt u op straatnaam en huisnummer. Vanwege privacy kunt u niet op naam van de bewoner of aanvrager van de vergunning zoeken. Dossiers van bijzondere gebouwen zoals een bank of een gevangenis mag u niet inzien. Hiervoor gelden andere regels.