content

Hotel New York

Een bekende horeca-gelegenheid gevestigd in het voormalige directiegebouw van de Holland-Amerika Lijn. Het werd geopend in 1993 en was een van de eerste 'nieuwe' gebouwen op de Kop van Zuid.

Holland-Amerika Lijn

Hotel New York is gevestigd in een voormalige kantoorgebouw van de Holland-Amerika Lijn. De Holland-Amerika Lijn was van oorsprong een Nederlandse maatschappij die een scheepvaartverbinding onderhield tussen Nederland en de Verenigde Staten. De maatschappij werd opgericht in 1871, en heette aanvankelijk ‘Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij’ (NASM). In 1876 werd ‘Holland-Amerika Lijn’ (HAL) aan de naam toegevoegd. De HAL zorgde voor ‘een brug over den oceaan’. Tot de eeuwwisseling van 1900 werden met de vaste stoomvaartlijn ongeveer een half miljoen mensen overgezet naar Amerika. In deze periode werd New York een vaste bestemming.

Directiegebouw HAL

De Holland-Amerika Lijn had als thuisbasis de haven van Rotterdam. In de periode 1901-1917 werd het directiegebouw van de HAL gebouwd op de Wilhelminakade. De architecten Müller en Droogleever Fortuyn ontwierpen het eerste deel van het gebouw dat nog driemaal zou worden uitgebreid. Van dit vrij eenvoudige kantoorgebouw uit 1901 resteert alleen nog de noordgevel, die het middendeel vormt van de huidige gevel. In 1908 kregen Müller en Droogleever Fortuyn, aangevuld door C.B. van der Tak, opdracht tot de bouw van een magazijnpand. Het pand werd in de zogeheten ‘overgangsstijl’ gebouwd. Het massieve blok werd enigszins verluchtigd met Jugendstilornamenten en, wat later, de twee bescheiden maar karakteristieke torentjes.

Cruisevaart

Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig op de trans-Atlantische route, werden de passagiersschepen vanaf de jaren zestig meer en meer voor de cruisevaart benut. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam II de Maasstad voor zijn laatste oversteek. Er was een definitief einde gekomen aan een stuk Rotterdamse scheepvaartgeschiedenis van meer dan honderd jaar. In 1977 verhuisde het hoofdkantoor van de HAL naar Seattle. De Holland-Amerika Lijn was Holland-America Line geworden.

Opening hotel

In 1984 werd het kantoor in New York gesloten en op 1 mei van datzelfde jaar stond het hoofdkantoor op de Wilhelminakade te koop. Het pand heeft vervolgens tien jaar leeggestaan. In de jaren negentig waren een vele nieuwe plannen voor de Kop van Zuid. De uitbreiding van het centrum zou op de zuidoever gaan plaatsvinden. HNY was een van eerste projecten die gelanceerd werden. Het hotel werd geopend in het voorjaar van 1993. Aanvankelijk was de bereikbaarheid, bij gebrek aan de Erasmusbrug, beperkt. Het was flink omrijden over de Willemsbrug. Wel was er vanaf het begin de mogelijkheid om over te gaan met de watertaxi en de lijndienst tussen de noord- en de zuidoever van de Maas.

Hotel New York

Het Hotel New York telt tweeënzeventig kamers, waaronder twee torenkamertjes, enkele directievertrekken en een penthouse. Alle kamers zijn verschillend van vorm, inrichting en kleur. Daarnaast zijn er verschillende conferentiezalen en een restaurant met vierhonderd plaatsen. Naast hotel en restaurant beschikt Hotel New York ook over andere faciliteiten als een kiosk, een boekwinkel en een New York Barbershop, waar je je nog traditioneel kon laten nat scheren ‘Italian Style’ met klapmes en warme doeken.

Bijzondere aantrekkingskracht

Zowel hotel als restaurant hebben een bijzondere aantrekkingskracht op een divers publiek. Het trekt onder meer zakenmensen en Hotel New York is mede inspirator en voorbeeld geweest voor de ontwikkeling van het Lloyd Hotel, dat in 2004 in Amsterdam werd geopend. Ook zangeres Anouk heeft een aandeel in de naamsbekendheid van Hotel New York. Zij heeft zich een ruime tijd opgesloten in het hotel om daar haar album ‘Hotel New York’ te schrijven. Het hotel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Kop van Zuid. Tussen alle nieuwe grote gebouwen op de Kop van Zuid, waaronder het hoogste woongebouw van Nederland, de Montevideo, lijkt Hotel New York inmiddels een kleine ‘historische dwerg’.